Tankar och funderingar kring gårdagens match + framtiden!

Fabregas fick inte hjälpa sitt Arsenal till seger igår!

God dag!
Först och främst vill jag be om förlåtelse ifall någon tog illa upp av min kommentar efter gårdagens inlägg. Jag var visserligen lite sur efter förlusten, men jag blev rent ut sagt förbannad att läsa hur många av er som redan gett upp på förhand efter ett resultat som visserligen innebar poängtapp, men som inte var ett resultat att skämmas över. Men fortsätt kommentera, alltid roligt och intressant att läsa, oavsett vad ni skriver! Så, nu till dagens inlägg.

Man kan ju inte motstå att läsa nätupplagorna av diverse tidningar på nätet efter gårdagens match och hur bitter man än blir av nyhetsartiklarna blev jag nog mest ilsken på Rydströms krönika. Jag har aldrig gillat Rydström precis, trots att han skriver rätt så bra och är en gedigen fotbollspelare, men nu har han skrivit två krönikor på kort tid och båda har kommit efter poängtapp för Arsenals del. Bägge har haft exakt samma utforming. Först hyllar han Arsenal när allt stämmer för att sedan såga "det unga" Arsenal och speciellt såga det faktum att vi inte kan spela fysiskt. Jag förstår vad Herr Rydström försöker säga, men han kan åtminstone ta hänsyn till vissa saker som är oerhört vitala i de här fallen:

  • Ett - Arsenal är väldigt skadedrabbat och saknar enormt många viktiga spelare. Vi saknar en RvP som skapar problem för varenda försvar i världen med sin fysiska spelstil. Vi saknar en lång Bendtner där fram som kan hoppa in och avgöra eller starta och vara ett ständigt hot i luftrummet. Vi saknar alla våra tre ordinarie vänsterbackar och vi saknar (som inte är en skada) en målvakt som kan rädda matcher åt oss. Dessutom saknade vi Fabregas i andra halvlek pga skada.
  • Två - Visst poängterar han att Turf Moor är en tuff plan att spela på, men han nämner ingenting om att United förlorade på TM. Han nämner ingenting om att seriens formstarkaste lag tappade två poäng på TM. Är United och Villa lika tafatta som Arsenal då? Visst, hans åsikt kan vara kring spelet som vi förde, men sanningen är att vi var det bättre laget sett över hela matchen. Vi dominerade första halvlek och hade ett enormt bollinnehav i andra. Burnley spelade bara på kontringar och fasta situationer i andra halvlek och det med all rätt. Men om han nu vill såga spelet borde han väl ändå understryka det och komma med argument för det. För de få argument som han har med i sin krönika är usla.




  • United förlorade mot Burnley på Turf Moor!

  • Tre - Arsenal har aldrig varit ett fysiskt lag. Vi har enormt få spelare som kan spela fysiskt och göra det bra. Arsenal är inte ett lag som spelar fysiskt och trots att han själv säger att vi aldrig varit ett lag av hårdhet, så sågar han att vi inte spelade tillräckligt fysiskt i stycket efter. Sådant ploppar inte bara ner från himlen precis. Visst, jag själv erkänner också att Arsenal måste börja spela bättre rent fysiskt, men vi har helt enkelt inte det spelarmaterialet. Hur ska vi då helt sonika byta spelstil om det är någonting vi aldrig kunnat göra? Vi är inte Chelsea helt enkelt.
  • Fyra - Han nämner ingenting om hur uselt Manchester United spelade mot ett Wolverhampton på Old Trafford. Han nämner ingenting om hur dåligt det är av Chelsea att knappt kunna vinna över Portsmouth på Stamford Bridge. Ja, de fick med sig sina tre poäng till sist, men enligt min åsikt (både subjektiva och objektiva) är det mycket "skämmigare/mer tafatt" av de andra två topplagen att spela så uselt mot två av ligans sämsta lag när de dessutom spelar hemma.

Men, det här inlägget ska inte vara någon sorts attack på hans krönika, men jag ville bara få mig ur det. Nu känns det genast mycket bättre.

, det jag vill att alla arsenalsupportrar ska förstå en dag som denna är att Arsenal fick med sig ett bra resultat som kunde varit bättre. Det jag vill att alla arsenalsupportrar ska förstå en dag som denna är att både United och Chelsea spelade sämre mot två av ligans sämsta lag, trots att de spelade hemma. Det jag vill att alla arsenalsupportrar ska förstå en dag som denna är att ligan är långt ifrån avgjord. Lagen över oss kommer fortsätta att tappa poäng och det vi istället borde vara rädda för är Aston Villa som vi möter den 27 december.

Aston Villa
har en fasansfullt bra trupp för att inte vara bland "de fyra stora". De har lyckats slå till med en formtopp under ligans svåraste period och kan slå vilket lag som helst i ligan, oavsett hur bra eller dåligt de spelar. Därför är jag oerhört bekymmersam inför det mötet. Jag fortsätter att vara optimistisk, men jag är förberedd för det värsta scenariot. Det jag också vill påstå är att den matchen kommer ge oss en bättre indikation över hur bra vi egentligen är i dagsläget.

Aston Villa med Agbonlahor i spetsen är riktigt formstarka just nu!

Först
och främst väntar en match mot Hull som vi kommer att få klara oss utan Fabregas enligt Wenger. Det enda vi kan hoppas på är att det inte handlar om en seriös skada. De första rapporterna säger att det handlar om ett problem med hans knäsena. (Edit: Fabregas slipper att vara borta alltför länge. Skaderapporterna säger att hans skada inte är så allvarlig som man trodde. Han skall kunna vara spelklar tills matchen mot Aston Villa). Att vinna mot Hull är ett måste och det minsta vi behöver nu är en repris från förra året. Sedan finns det flera intressanta spelare som kan ersätta Fabregas. Ingen kan naturligtvis ersätta Fabregas helt och hållet, men spelare som Nasri och Arshavin för att nämna två skulle älska att spela på den speciella positionen.

En spelare som poängterar hur viktigt det är att vinna mot Hull är Diaby som säger följande:


I think tonight we are very disappointed because after the last three games we really wanted to continue our winning run. It is very tough in the Premier League, but the most important thing is now to focus on the next game against Hull. It is very important to win on Saturday because we have to get closer to Chelsea and that's why we are very disappointed tonight. We couldn't take a big step, we dropped some points and it is very frustrating.


Förlust eller ett likaresultat mot Hull är ett resultat som är väldigt mycket sämre än det resultat vi fick med oss igår. Därför är det extra viktigt för spelarna att tagga om och se till att vinna. Jag dagdrömmer om att vi krossar Hull med 7-0, men det är och kommer stanna vid drömmar. Verkligheten är en annan. Ingen här vill bli påmind om vad som hände förra året och jag hoppas verkligen att Arsenal visar vart skåpet ska stå den här gången. Sedan hoppas jag för en gångs skull att Wenger vågar byta ut Almunia mot Fabianski. Jag kan personligen lova honom att han inte kommer att ångra sig.

Kommer Fabianski ges chansen nu när Almunia sviktar?

Sist men inte minst tänkte jag avsluta med två citat från Wenger. Han sade igår två enormt intressanta saker som jag vet har uppskattats av många fans och inte bara arsenalsupportrar. Wenger är en mycket intelligent man och igår gick han till attack mot spelschemat samt Wolverhamptons val att spela med sitt b-lag mot Manchester United. Läs igenom vad Wenger har att säga och skriv i kommentarspåret vad ni tycker! Tills imorgon får ni ha det så bra och tack för en trevlig kväll på mIRC igår, trots att det slutade tråkigt! Och tack för att ni läser bloggen, det betyder mer än vad ni anar!


The guy who organised the fixtures this season must have come from a special school, because he's more intelligent than I am. I think the Premier League has a basic promise to organise the fixtures in a normal way. For sure, (the fixture organisers) have never played football, organising midweek games in a week when you have a Europa League programme. We have some teams who do not play at all. We play Sunday and Wednesday away and at home on Saturday against Hull, who have not played all week.

We will have to compete with Manchester United over 37 games instead of 38. I believe it is a problem for the international credibility of the Premier League, but it is not my problem, it is a Premier League problem.



Kommentarer
Postat av: Fredrik

Villa ser riktigt vassa ut för tillfället. Men jag både tror och hoppas att det inte håller en hel säsong. Dessa lag brukar få en formtopp men inte hålla säsongen ut. Visserligen är Villa ett topp 6-lag sedan en tid tillbaka men jag tror inte de slår sig in bland topp 4 redan i år? Frågan är vad som händer om de gör det, och låt oss säga, Liverpool hamnar utanför. Kommer topp 4 att innehålla Chelsea, Utd o Arsenal + Villa, blir det en topp 3 eller kommer det alltid att vara topp 4, även om något av dessa lag inte hamnar där uppe? Vad tror ni?



Hull, ja just det. Usch o fy. Minns den matchen mycket starkt. Förhoppningsvis blir det som du säger Kicken, 7-0. Mer troligt 1 eller 2-0 dock. Men vadå, en vinst är alltid en vinst o 3 nya sköna poäng..

2009-12-17 @ 15:44:21
Postat av: Virre

Jag kysser alltid klubbmärket på min arsenaltröja innan, under och framförallt efter matcherna, oavsett resultat! Arsenal 4 life, så att säga.



Önskar en vinst över Hull mer än något annat i julklapp! Ramsey tyckte jag spelade riktigt bra när han kom in (relativt sett givetvis, INGEN kan spela på Fabregas plats likadant som han själv!). Jag gillar Ramsey väldigt mycket. Nasri hade show igår, riktigt bra och synd att vi fans inte "kan" hylla honom för det då vi inte vann matchen. Jag gör det i alla fall: Trés bien Samir, vous êtes une artiste!

2009-12-17 @ 15:58:05
Postat av: lego

Jag har inte hitta någonstans vad skadan handlade om på Fabregas men jag gissar väl att det hängde ihop med hans ryggproblem innan matchen?

2009-12-17 @ 16:35:45
Postat av: Fredrik

En tröja ja. Skulle vilja ha en "äkta" hemmatröja. Har en hemma men från jubileumsåret 2006, varför tröjan då inte ser ut som det vanligtvis gör. Dessutom är det Henrys namn på. Vet ni någon bra Internet-shop för Arsenal-merchandise? Skulle vilja ha en tröja utan namn...eftersom man aldrig kan vara säker på var spelaren man väljer tar vägen efter säsongen...

2009-12-17 @ 16:35:49
Postat av: Virre

Jag har faktiskt en riktigt gammal tröja med Dreamcast som huvudsponsor! Givetvis har jag legenden Bergkamp # 10 på ryggen, det är ett säkert kort!



Sen läste jag igenom kommentarerna som skrev under och efter Burnleymatchen och blev ordentligt CHOCKAD! Where's the spirit!? Inga titlar hit, sparka Wenger dit m.m Jag uppmanar alla att vänta några timmar innan ni skriver några kommentarer här på bloggen då det som ibland skrivs är helt vansinnigt och hjälper knappast någon. Jag själv sparkade ner en snögubbe som jag byggt tidigare under dagen men det var också allt, nu är det bara att ta nya tag.



Gunners i mitt hjärta, för alltid.

2009-12-17 @ 17:23:51
Postat av: Marcus

Det Arsenal behöver är inte pengar. Det är inställning! När jag såg matchen igår började jag tänka på West Ham matchen. Vi spelar bra till en början men tappar betänkligt senare mot ett av de sämre lagen. (visst det är svårt att spela mot Burnley borta men med samma inställning som mot Liverpool i andra halvlek så borde vi vunnit ändå) Vi måste byta ut Silvestre, han får mig att tänka på Micke Nilsson mot Spanien och det är inte bra :/

2009-12-17 @ 17:26:52
Postat av: PadmosOlle

Kicken: Håller helt med dig om att det inte finns någon effektivitet i laget! Chelsa och Man U skulle vinna med ett par mål! Visst, Burnley är väl inte sämsta hemmalaget i serien men det finns otroligt många svårare bortamatcher. Om vi skulle förlora alla dom här svåra bortamatcherna så kommer vi ju knappt vara med i titelracet!

2009-12-17 @ 18:09:51
Postat av: ibbe

Nu är Fabregas också skadad, fan va härligt =) Det idealiska vore ju att Song o Gallas skadar sig nästa match så ser allt jätte ljuust ut igen...FUUUUUCK!!

2009-12-17 @ 18:12:11
Postat av: Nisse

Håller med Virre, Jag valde helt enkelt att gå till sängs istället för att tjata och gnälla efter matchen igår.. Visst blev det ett par slag i väggen både under och efter match men sån är ju fotbollen.. Bara att ta nya tag inför Hull matchen..



Mycket bra inlägg Kicken!



Btw, Matchens profil igår; Eagles? Helvete vad killen sprang under sina 80minuter på plan.. Mera sånt behövs i dagens boll

2009-12-17 @ 18:17:02
Postat av: Malin

haha jag skrev en kommentar på henrik rydströms krönika om att han glömde att nämna att man u och aston villa fölorade mot burnley och att dessutom 10 spelare varav 8 nästan går rakt in i starelvan är skadade samt att vår kapten gick av skadad i första halvlek och att han glömde att nämna att trots att våran brist på fysik och att vi inte har någon drogba och rooney så vann vi mot liverpool.

Den togs bort efter 5 minuter.

2009-12-17 @ 18:36:43
URL: http://makemesway.blogg.se/
Postat av: Kicken

Haha Malin, bra där! Det blir så, så fort man lägger en kommentar som de inte gillar!

2009-12-17 @ 18:49:25
Postat av: Leif

Vi kommer INTE att ta några titlar. Om vi inte köper en etablerad anfallare dvs. David Villa är vad jag kan se det enda riktigt säkra kortet.

Visst han kommer att kosta minst 500 mille. Men om vi har det så borde vi använda dem nu. Och inte till sommaren på några tonåringar.



Vi är fortfarande med, även om vi verkligen spelade som skit igår. Faan har sett GIF Sundsvall spelat bättre fotboll.........stundtals.

Köper vi inte David Villa (vilket jag förstår är en på miljonen att vi gör) så tror JAG inte att det blir någon PL/CL titel.

Visst vi kan faktiskt argumentera med att vi fortfarande är med i titelracet. Men det är Aston Villa, Liverpool, Man City, Birmingham, Chel$ea och Man U med.

Det är bara det att hur dåligt Chel$ea och Man U än spelar så vinner dem. Dem vinner sina skitmatcher på straffar och annat suspekt men dem vinner. Och i dagens slut så är det ändå det som räknas.

Att dem har vunnit sina matcher, Och att vi har spelat våran oavgjord.



Vill påpeka att jag fortfarande kommer att hoppas på en titel även om jag inte tror på en. Dvs om David Villa inte ansluter, för då vet jag att vi tar en.

2009-12-17 @ 18:52:02
Postat av: Kingen

Skulle inte Agbonglahor passa perfekt som RvP:s ersättare under tiden han är skadad ?

Kan ju spela i CL och är riktigt målfarlig.

2009-12-17 @ 21:17:01
Postat av: Fredrik

Jag skulle mer än gärna se Agbonglahor i Arsenal-skjortan! Det sade jag redan förra året, förmodligen efter hans rusch som avgjorde tillställningen mot...just det, Arsenal...=)

2009-12-17 @ 22:13:45
Postat av: Song

Den killen har, liksom Balotelli, kraftiga atitydproblem. Sedan är han sällan en spelare för ett lag som vill utmana på alla fronter. Då skulle jag hellre se hans lagkamrat Carew som en på RvP frågan.

2009-12-17 @ 23:15:39
Postat av: ibbe

@Leif: Chelsea, Man.U, Arsenal o A.Villa är med i titelracet, resten kan glömma d där, dem andra lagen du nämner är kanske med i racet om en CL plats inte mer än så.

2009-12-17 @ 23:23:50
Postat av: Mag

http://video.uefa.com/video/Competitions/UCL/Season=2010/liveDraw_videoFlash.html



Champ league lottningen kl 12...

2009-12-18 @ 11:35:31
Postat av: Mickey

Gött att vi fick Porto:)

2009-12-18 @ 12:24:10
Postat av: Leif

@Ibbe: Jag ville poängtera med att VI fortfarande är med i titelracet, men att det inte är något märkvärdigt över det. För att det är precis vad som har förväntats utav oss.

Jag tog med Birmingham, vilket kanske var lite extremt, men dem har fortfarande chans på guldet. Visst dem är minimala, men det finns dem som säger detsamma om våra chanser - att dem är minimala.

Köp Villa eller gå en titellös säsong till möttes. För så länge Bendtner och Van Persie är borta så är Arshavin den enda på toppen som jag litar på.

2009-12-18 @ 12:30:48
Postat av: CESC #4

barca , chelsea , bordeaux ,bayern , sevilla , lyon ,arsenal, united vidare till kvarten !!!!! sen kommer semin bli bordeaux vs barca arsenal vs chelsea FINAL 22 maj i SANTIAGO BERNABEU Arsenal vs bordeaux

2009-12-18 @ 12:39:04
Postat av: GunAk

om vi inte köper villa då vet jag inte vad wenger tänker på villa e världens bästa striker o han kostar vid 600-900milj(eller?) han sätter in vartenda chans vartenda straff vartenda frispark!!!

2009-12-18 @ 12:48:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0