Spelarutvärdering - vilka har varit bäst respektive sämst hittills?


Fabregas är utan tvekan den spelare som varit bäst i Arsenal hittills!

Skadorna
kommer titt som tätt, men vi har åtminstone lite tur i oturen. Arsenal.com har bekräftat att RvP blir borta cirkus sex veckor. Enligt RvP själv är det 4-6 veckor han blir borta och om vi har tur kan det räcka med 4-5 veckor tills han är tillbaka i träning. Det helt klart skönaste beskedet idag! Hur som helst, vi kommer missa honom i ett flertal viktiga möten (Sunderland borta, Chelsea hemma och Liverpool borta) och det är en stor förlust, men vi ska bara kunna hantera det här. Skador kommer då och då på nyckelspelare och Lampard och Drogba kan mycket väl komma att missa matchen mot Arsenal, så vi ska knappast ta ut varken en förlust eller vinst i förskott. Hur som helst, dagens inlägg kommer helt och hållet handla om spelarutvärderingar! Jag ska försöka sammanfatta mig kort, hur bra det nu går. (Alla spelare som spelar i a-laget utvärderas och sätts betyg på).



Manuel Almunia (6/10) - Vår blonde spanjor var i början av säsongen ohotad etta mellan stolparna. Något som snart skulle ändra sig. I början av säsongen gjorde han flera enkla missar och var långt ifrån lika stabil som han var under hela 08/09. Att hans mor sedan gick bort gjorde inte saken bättre. Medan media och supportrar hela tiden trodde att det handlade om en lungvirus/lunginflammation/lungsjukdom(?) så fick istället Almunia tid att hantera sin mors bortgång. Men efter detta har Almunia kommit tillbaka starkare än någonsin och har under de få matcher han spelat visat sin stabilitet i mål. Han må inte vara bland världens bästa, men han är åtminstone pålitlig när han spelar bra.

Lukasz Fabianski (spelat för lite för att betygsättas) - Tyvärr så har skador satt stopp för hans säsong hittills. Han var bra i försäsongsmatchen mot Valencia och räddade bl.a en straff. Sedan åkte han på en långtidsskada där han bl.a var tvungen att operera knäet. Han kom tillbaka och spelade bra mot Liverpool i Carling Cup, men åkte dessvärre på en skada ännu en gång. Så för att vara ärlig så kan jag tyvärr inte betygsätta honom, inte än iaf.

Vito Mannone (7,5/10) - Nu verkar det kanske konstigt för er att jag sätter ett högre betyg på Mannone än på Almunia. Men det är ju så att Mannone kom in i ett läge som är extremt svårt som tredjemålvakt. Han skulle för första gången få en riktig chans i a-laget och som tredjemålvakt så saknar man ofta den sortens självförtroende att bara komma in och dominera. Han visste att han hade få chanser på sig att imponera, men imponera var något han gjorde. Visst kom det lite nybörjarmisstag då och då, men i övrigt bidrog han med riktigt snyggt arbete mellan stolparna och räddade bl.a tre poäng åt oss i matchen mot Fulham.

Mannone har imponerat!

Wojciech Szczesny (spelat för lite för att betygsättas) - Ett stort framtidslöfte, men han behöver ett par år till på nacken. Spelade mot West Brom (?) i Carling Cup och gjorde bra ifrån sig. Har inte sett mer från honom.



Bacary Sagna
(7/10) - Sagna gör väldigt sällan en plattmatch och som högerback är han riktigt stabil. Har kommit igång ordentligt på sistone och gjorde sin bästa match för säsongen mot Sp*rs där han nästan var fenomenalt bra. Vi får hoppas att den formen håller i sig. Omöjligt att ge varken ett lägre eller högre betyg sett till den här säsongen.

Thomas Vermaelen (9/10) - En av sommarens bästa värvningar, om inte den bästa? Vermaelen har visat sig vara exakt den där kille(r)n som vi letade efter där bak. Har format ihop ett riktigt bra samarbete med Gallas och framåt har han bidragit med en massa mål. En del individuella misstag gör att han inte når tian, men långt ifrån är han inte.

William Gallas (7,35/10) - Man kan inte riktigt sätta fingret på vad Gallas gjort bra respektive dåligt, men han är en oerhört stabil - nytt favoritord? - försvarare och jag kommer speciellt ihåg hans insats mot Celtic där han fullkomligt dominerade i bägge matcherna. Kan inte skyllas på många mål. Dessutom har han varit bra i offensiven, bra hittills!

Gael Clichy (6/10) - Jag vill inte vara för feg med betygen och ger därför Clichy en sexa. Kom ihåg att det här enbart är mina personliga åsikter. I mitt tycke har han varit långt ifrån den standard han kan komma upp i. Clichy är en av världens bästa vänsterbackar när han väl är i form, men det är någonting han absolut inte varit. Han har varit bra i vissa enskilda matcher, men sett över hela säsongen hittills måste han förbättra sig en hel del.

Har inte riktigt varit sitt rätta jag hittills!

Philippe Senderos+Mikael Silvestre (spelat för lite för att betygsättas) - Backparet Senderos/Silvestre har hittills endast fått matchtid i Carling Cup och de ser nog själva fram emot drabbningen mot Man C. Jag tycker att de spelat stabilt och till och med bra i Carling Cup och Silvestre har verkligen höjt sig - av det lilla jag sett av honom - sen förra säsongen. Senderos är fortfarande underskattad där bak.

Johan Djourou
(spelat för lite för att betygsättas) - Är och har ända sedan försäsongen varit långtidsskadad. Tillbaka i mars!

Armand Traore (spelat för lite för att betygsättas) - Knappt spelat alls? Kan ej betygsättas, spelat för lite.

Kieran Gibbs
(7,5/10) - Jag gillar Gibbs som bara den och följer honom ofta rätt noggrant under matcher. Det jag kan säga om honom är att han tagit ytterligare ett steg i utvecklingen och han bara fortsätter att utvecklas hela tiden. Hittills har han spelat riktigt bra och jag är inte det minsta orolig över hans förmåga att täcka för Clichy. Är given i Englands U21-landslag och är på snudden till att bli uttagen till a-landslaget.



Abou Diaby
(vill ej betygsätta) - Supportrarnas åsikter är så sjukt delade i frågan om Diaby är en bra spelare nog eller ej. Jag tänker därför överlåta det här till er så ni kan betygsätta honom utifrån er personliga synpunkt. Personligen tycker jag att han både spelat bra och dåligt. Han har en hög högstanivå, men låg lägstanivå och han har tyvärr inget mellanting. Det är i alla fall så jag ser det. Tycker fortfarande att han är underskattad av en hel del.

Tomas Rosicky (8/10) - När Rosicky väl är frisk så är han en spelare utav yttersta världsklass. Det tråkiga är att han inte är frisk för ofta. Jag hoppas verkligen, både för lagets och hans egna skull att han kan hålla sig frisk ett längre tag nu. För en spelare som Rosicky behöver vi och det lilla han spelat hittills i år ser väldigt lovande ut. Har dessutom gjort bra ifrån sig i landslaget.

Cesc Fabregas (10/10) - Behöver jag ens en anledning? Är i detta nu världens bästa mittfältare.

Samir Nasri (spelat för lite för att betygsättas) - Nasri har fått lite speltid efter hans långtidsskada, men det är för lite för att kunna betygsätta honom. Det ser precis som i Rosickys fall väldigt väldigt lovande ut. Spelat riktigt bra hittills!

Denilson (7,5/10) - Har aldrig riktigt gillat Denilson, men det gömmer inte det faktum att han är en förjävligt bra balansspelare. Många har med all rätt kritiserat honom tidigare - även jag - men han gör det osynliga jobbet på en fotbollsplan. Det är få som verkligen uppmärksammar det Denilson gör på en fotbollsplan och det är tråkigt. Hade fram tills långtidsskadan spelat ytterst bra.

Aaron Ramsey (8/10) - Skulle egentligen ligga på 7, men har på senaste tiden kommit igång rejält och då menar jag verkligen rejält! Var nästan en gigant på mittfältet mot Liverpool i Carling Cup och var dessutom väldigt duktig mot Wolves. Har även i Wales landslag bevisat att han är ett väldigt stort framtidslöfte. Frågan är om han inte är redo för en plats i startelvan?

Är Ramsey redo för en plats i startelvan?

Alex Song (9/10) - En av fyra spelare som når betyget nio eller högre. Han var stundtals horribel förra säsongen, men det är först nu vi får se vad den erfarenheten han fick under förra säsongen gjort med honom. Song har utan tvekan varit en av Arsenals viktigaste spelare under den här säsongen och jag kan bara inte tänka mig ett Arsenal utan Song för tillfället. Han gör ett enormt bra jobb som defensiv mittfältare. Finner nästan inga ord för hur bra han spelar för tillfället.

Jack Wilshere (spelat för lite för att betygsättas) - Gjorde ett 10/10-arbete i Emirates Cup, men har sedan dess enbart fått nöja sig med ett par inhopp då och då. Har även sen en tid tillbaka åkt på en mindre farlig skada. Är dock tillbaka i träning nu.

Andrey Arshavin (För svårt att betygsätta) - Oh, hur ska jag förklara det här då. Arshavin kan vid flera matcher vara helt osynlig, men ändå ha förmågan att avgöra matcher på egen hand. Han kan vissa matcher spela dåligt och ända komma undan med det. Samtidigt så kan han fullkomligt explodera vissa matcher. Han är inte ojämn, men det känns lite som om han väljer när han vill spela bra och inte. Har dock ofta en avgörande roll i laget och hans erfarenhet och klass behövs. Något som vi inte minst såg mot både Birmingham och AZ Alkmaar hemma. Om jag ger mig på ett betyg så hamnar ... nej, jag låter er bestämma vad för betyg han skall ha.

Emmanuel Eboue (7/10) - Vill ofta väldigt mycket, men får vanligtvis inte för mycket utträttat. Är dock med sin personlighet både på och utanför plan en viktig del i laget. Kan även blixtra till under matcher och har trots allt bidragit med både det ena och det andra. Precis som Sagna så är det omöjligt att varken ge honom lägre eller högre betyg än originalbetyget.

Fran Merida (spelat för lite för att betygsättas) - Tycker personligen att han är en av de största talanger vi har. Det gäller att vi tar vara på det. Han var riktigt bra mot Liverpool i Carling Cup, men har förutom det spelat för lite för att betygsättas.



Eduardo (6/10) - Funderade på att ge honom 5,5, men Eduardo har trots allt målat i år och vissa mål har kommit vid viktiga tillfällen (tänker bl.a på Standard Liege borta). Även lite orättvist att ge honom för lågt betyg, med tanke på att han inte fått spela vecka in och vecka ut och saknar således matchform. När Eduardo väl spelar på topp så spelar han riktigt bra, men hittills har det inte gått allt för lyckat för kroaten. Levererar dock hela tiden i landslaget.

Robin Van Persie (9/10) - Efter en trög säsongsinledning har holländaren kommit igång ordentligt och är minst lika viktig framspelare som målgörare. Otroligt tråkigt att han skadat sig när han nått en sorts formtopp. Har på senaste tiden levererat vecka in och vecka ut och även gjort så kallade skitmål. Sådant är notoriskt för en riktigt bra anfallare. Kommer bli intressant att se hur Arsenal klarar sig utan den flygande holländaren.

Två av de som presterat bäst hittills!

Carlos Vela (spelat för lite för att betygsättas) - Har plågats med skador ända sedan säsongsinledningen. Spelat alldeles för lite.

Nicklas Bendtner (7,5/10) - Är mycket bättre än förra säsongen och har likt Gibbs utvecklats ännu mer. Utmanar idag försvarare mycket mer än han gjorde förra året och är generellt sett en mycket bättre spelare. Väldigt underskattad av motståndarsupportrar. Bendtner har gjort det bra hittills!

Theo Walcott (spelat för lite för att betygsättas) - Har tyvärr likt Vela plågats med skador. Aldrig riktigt fått chansen. Kan ej betygsättas.



Så, det var det det! Hoppas det var intressant! Ni får gärna leverera åsikter och tankar kring detta. Har jag satt för högt eller lågt betyg på någon spelare? Diskutera!

Kommentarer
Postat av: Leif

Angående Van Persie, "Ett ligament i foten är delvis av, men den holländska läkarstaben tror inte att det ska behövas en operation."

Så på Aftonbladet idag.

Men det många nog inte tänker på är att denna skada kan förvärras rejält. Ligamentet är av och dem behöver inte operera. Men ligamnetet kommer nu inte att tåla lika mycekt om en liknande skada inträffar.

Det betyder att då kommer Van Perise med 95 % chans att behöva opereras . Så sudda bort den där glada minen.

2009-11-16 @ 15:32:51
Postat av: kicken

@Leif: Sluta vara så pessimistisk! Om vi tänker så kommer vi aldrig komma någonstans. Jag har redan räknat med att man inte kommer kunna matcha RvP fullt på två månader och det är lång tid nog. Kom igen Leif, visa lite optimism!

2009-11-16 @ 16:42:46
Postat av: Robin

Man märker ju att Leif inte hejar på Arsenal

2009-11-16 @ 17:22:53
Postat av: Danne

Leif = Ledsen Poolsupporter?



Håller med dig på dom flesta punkterna, skulle själv ge Arshavin en rätt stark 7a och Diaby 6.5 :)

2009-11-16 @ 17:30:23
Postat av: Mickey

Jag tycker Arshavin är oerhört duktig på allt utom huvudspelet egentligen, även om han inte är så synlig alla matcher så när han har bollen gör han det verkligen bra ifrån sig, ett exempel är mot man utd, han gjorde knappt någonting förrän i den 43(?) matchminuten då han drar på ett jävla fint skott. Skulle nog gett honom en 8,5. Diaby var vädligt bra de första matcherna han spelade men efter självmålet mot Man utd så verkar det som om han helt tappade allt självförtroende (även om jag tycker att han var väldigt bra hela matchen mot man utd). Men efter det så har han underpresterat tycker jag, även om han gör mål ibland så slår han alldeles för många felpass och håller i bollen för länge. Jag skulle nog gett honom en 6:a.

2009-11-16 @ 18:18:48
Postat av: Niklas

Tycker att Cesc Fabregas inte bara är världens bästa mittfältare, tycker att han VÄRLDENS bästa fotbollspelare. Det är ingen som kommer i närheten av honom tycker ja. GO GUNNERS ARSENAL 4EVER.

2009-11-16 @ 18:55:50
Postat av: chris

Arshavin tycker jag ska ha en åtta. Har inte glänst som vi vet att han kan, men är alltid ett hot och ofta inblandad i mkt framåt. Rn klasspelare som kan vara skillnanden för Arsenal i CL framåt.



Diaby är oerhört svårbedömd. Tycker han är värd en sjua, glöm inte bort att han oxå är nyttig emellanåt. Hans styrka o kraft är värdefull, då vi har lite av det i truppen. Tänk om han bara kunde lära sig o släppa bollen efter att ha gjort första gubben sen..



Angående vem som ska spela topp, så finns många alternativ, men frågan vi bör ställa är nog vem Wenger väljer och där är valet givet. Eduardo står näst på tur och Wenger har alltid jobbat på det sättet och kommer göra så även denna gången.

Och han brukar ju ha rätt...

2009-11-16 @ 22:09:14
Postat av: Micke

Gött att Van Persie kommer tillbaka så snabbt! Jag ger Diaby 7:a och Arshavin 8:a. Diaby har stundtals spelat mycket bra denna säsong, och Arshavin är i sina bästa stunder en av världens bästa.

2009-11-17 @ 00:21:01
Postat av: Johan M

Arshavin är som sagt svårbedömd men håller med "chris" om att han kan vara väldigt viktig i CL med sina avgörande framspelningar,mål och dribblingar. Ger han en 8:a då det inte gör så mycket att han försvinner i vissa matcher för man vet att han ligger längst ner i halmhögen och pyr för att sedan explodera där inte någon kommer åt honom för att han är för "het";)

Ger Diaby en 6:a. Vill ge honom en 7 för då han har varit bra har han varit strålande. Men till skillnad från Arshavin så gör det väldigt mycket när Diaby försvinner. För han försvinner inte, han är där och klampar in med sina dåliga förstatoucher, missade brytningar och horribla felpass. Han förstör flytet i Arsenals spel när han spelar för dåligt. Stark 6:a dock.

2009-11-17 @ 00:27:55
Postat av: Leif

Asså shit asså. Bara för att man lägger fram realistiska fakta så ses man som en pessimist.

Nej, är ej pool-supporter utan en stolt gooner.

Men inte faan hjälper det att försköna situationen.

+ så skall det spelas mer landslagsmatcher innan de är dags för PL igen. Och vi kan nog räkna med iaf en till skada.

2009-11-17 @ 01:19:19
Postat av: andy

Härligt inlägg. Tycker betygen stämmer relativt bra. För att vara petig tycker jag Clichy förtjänar något högre betyg, han kom verkligen igång till normal standard innan skadan.



Angående Diaby tycker jag han fått lite för mycket skit men en 6/10 borde vara rättvist. Skulle han bara höja sin lägstanivå och fixa jämnheten kan han bli jävligt bra. Han har gjort många bra matcher faktiskt. Kommer speciellt ihåg matchen mot Chelsea i ligacupfinalen, där han var bäst på plan tills han råkade sparka John Terry medvetslös. Så han kan spela fotboll allt!



Arshavin har en hög lägstanivå som tur är. Även om han inte spelar som han brukar göra gör han ändå bra insatser (tänker på 3 ass vs. AZ)!



Nu jävlar kör vi för ett ligaguld!

2009-11-17 @ 03:10:56
Postat av: Hocher

Var det inte Almunias svärmor som dog?

2009-11-17 @ 10:42:35
Postat av: kicken

@Leif: Det må vara realistiska fakta, men det märks klart och tydligt att du går in i pessimistiska tankar när du hellre fokuserar på det än på att han trots allt kommer bli frisk mycket fortare än väntat. Men vi droppar den här diskussionen då den inte leder någonstans!

@Hocher: Ursäkta mig, du har rätt. Det var hans svärmor.

2009-11-17 @ 11:51:13
Postat av: Fredrik

Kicken, jag tycker att du är lite för mesig i att ge Clichy betyg, alt för modig gällande Gibbs. Jag tycker inte att Gibbs är bättre än Clichy, och det är ganska uppenbart när kanske världens bästa tränare låter Clichy starta när han väl är frisk. Jag antar att du satt betyget efter deras normala förmåga men Gibbs ska trots det inte ha högre betyg, så kan det inte fungera. Jämför till exempel Cesc Fabregas med, ja inte vet jag, Tomas Olsson i Göteborg. När Tomas gör en bra match så får han 9 av 10 i betyg men när Fabbe är halvbra, dock fortfarande hästlängder före Olsson, så får han bara 6 av 10. Vem är den bästa spelaren? =) Därav anser jag att det är fel att sätta ett högre betyg på en Gibbs, bara för att denne presterat bättre på egen nivå än sin konkurrent på positionen, när Clichy faktiskt är den bättre av dem. Eller är det helt enkelt så att du faktiskt anser Gibbs vara en bättre back än Clichy, och hellre ser honom som en startspelare? En fundering som jag gärna får svar på! =) Sj gillar jag även Gibbs! =)

2009-11-17 @ 12:47:25
Postat av: kicken

@Fredrik: Jag förstår dig absolut och även jag tycker Clichy är en bättre vänsterback och en av de bästa i världen när han väl är i form, men det här är en utvärdering på spelarnas prestationer hittills under denna säsong. Min personliga åsikt är att jag tycker att Gibbs har spelat bättre än Clichy hittills, men bara för det behöver jag inte tycka att Gibbs är en bättre vänsterback, hoppas du förstod mig :)

2009-11-17 @ 15:50:02
Postat av: RK

om det var svärmodern som dog så var han nog borta för att fira ^^.Diaby får en 8,5a dem första matcherna och en 5a i resten av dem ;).

2009-11-17 @ 16:57:45
Postat av: Lintwin

Först och främst vill jag påpeka att smeknamnet "Den flygande Holländaren" inte borde användas för RvP, då det är förnedrande mot den äkta, Marc Overmars! Sen så tycker jag att du överskattar Bendtner något så fruktansvärt. Tycker dock att Wenger också gör det, han är alldeles för klumpig för att passa in i Arsenal med deras spelstil, visst kan även en target player vara oerhört nyttig i ett lag som Arsenal, men då finns det spelare som är bra mycket bättre än Bendtner!

2009-11-17 @ 17:51:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0